Goed onderhandelen met leveranciers in de bouw doe je zo

Voor veel bedrijven in de bouw zijn de meest belangrijke kostenposten, de kosten die zij maken voor de inkoop van hun producten. Daarnaast heeft ieder bedrijf natuurlijk nog veel meer zaken nodig om alles draaiende te houden. Het totaal aan inkoopprijzen voor al deze zaken kan dan behoorlijk oplopen. Het is daarom niet onverstandig om zo nu en dan je inkoopbeleid onder de loep te nemen. Zo houd jij je inkoopprijzen up-to-date en geef je niet onnodig geld uit. Vaak moet je daarvoor wel een onderhandeling aangaan met je leveranciers. Hoe je dat het best doet? Wij helpen je een eindje op weg.

Leveranciers in materialen

Je hofleveranciers voor de materialen waarmee je werkt vormen vaak één van de belangrijkste kostenposten voor je bedrijf. Het is daarom verstandig om hier altijd kritisch naar te kijken.

De eerste tip die we je dan ook graag mee willen geven is de volgende: werk aan goede relaties met leveranciers! Zorg dat men je kent en dat jij de leverancier goed kent. Maak eens een praatje met de manager en zorg voor goed contact. Of het nu gaat om je leverancier in hout, ijzer of bijvoorbeeld een leverancier in betonstaal, door meer van jezelf te laten zien vergroot je de kans dat de leverancier dat ook doet. Daarnaast bouw je een gun-factor op waarmee leveranciers eerder open zullen staan voor gesprekken waarin lagere inkoopprijzen of andere voordelen aan bod komen. Bekijk ook wat de verschillen zijn tussen verschillende leveranciers. Soms kan een specialist goedkoper leveren dan de groothandel en ook de kwaliteit en service binnen een bedrijf kunnen een rol spelen in het wel of niet kiezen voor een leverancier.

Leveranciers in gereedschappen

Een tweede belangrijke post is die van je gereedschappen. Weliswaar geef je hier minder geld aan uit dan aan grondstoffen en materialen maar toch kan het scherp inkopen van gereedschappen je op jaarbasis veel geld schelen. Wanneer je al langere tijd klant bent, is het geen enkel probleem om de prijzen die je betaalt aan te kaarten. Knoop een open gesprek aan waarin je eerlijk vraagt welke mogelijkheden er zijn tot het verlagen van bijvoorbeeld de inkoopprijzen. Daarnaast speelt natuurlijk ook de kwaliteit een belangrijke rol. Deel je ervaringen met de leverancier en probeer ook verbeterpunten aan te dragen zodat de leverancier nog beter op jouw behoeften in kan spelen!

Leveranciers in machines

Ook machines zijn natuurlijk een enorme investering voor ieder bedrijf. Niet alleen valt het onderhoud en de veiligheid van machines hieronder maar natuurlijk ook de inkoopprijzen. Prijzen die veelal oplopen in de tonnen. Daarom is het belangrijk om ook met deze leveranciers goed te onderhandelen. Bij de aanschaf van een machine is uiteraard niet alleen de kwaliteit van belang. Ook zaken als een gunstige financiering en goede technische ondersteuning door bijvoorbeeld een monteur kunnen heel erg belangrijk zijn. Weeg de leveranciers dus ook op deze punten goed tegen elkaar af. Ook kun je vaak goed onderhandelen met leveranciers door bijvoorbeeld afspraken te maken over je eventuele vervolgaankopen.

Probeer tot slot niet altijd het onderste uit de kan te halen maar durf ook tevreden te zijn met een goed bod. Wanneer jij en je leverancier allebei het gevoel hebben dat je goede zaken hebt gedaan is dat vaak de beste overeenkomst!

Have your say